Sözlü kültürün bir ürünü olan mitler, dünyanın, insanın, evrenin var oluşunu sembolik yoldan
anlatmaya çalışırken, dönem insanının da içinde yaşadığı şartlar hakkında fikir
sahibi olmamıza yardım eder. Mitlere
konu olan şeyler tanrılar ve doğaüstü varlıklardır. Türk inancını anlamak ve
onların meydana getirdiği mitleri yorumlayabilmek
için Kuzeydoğu Asya ve Orta Asya bölgesi
önemli bir kaynaktır. Eski Türk inancı hakkında baş vurulabilecek en önemli
kaynaklardan biri Hoytu Tamir
yazıtlarıdır. Eski Türkler, tabiat kültü, atalar kültü, Gök Tanrı kültü
gibi inanış biçimlerine sahipti. Eski Türkler için din olgusunu Totemizm (Ongunculuk) ve Şamanizm (Kamlık)
olarak ifade edebiliriz. Kamlar bir çeşit kahin vazifesi gören kişilerdir. Türk mitolojisinin özünde “
Kamlık “ inancı bulunur. Eski Türklere göre Gök Tanrı her şeyin hakimidir. Törenleri kam adı verilen kişiler
yapar. Türk mitolojisinde adı geçen bazı tanrı ve tanrıçalar şunlardır: Gök
Tanrı (Kök Tengri), Ürüng Ayıı Toyon (Gökyüzü Tanrısı), Kayra Han (Altay
Türkleri için en büyük tanrı), Ülgen(Gök Tanrı’nın oğlu),Umay Ana(Doğum
Tanrıçası).Ayrıca Türk kültüründe doğaüstü yollardan türeme şekilleri de mit ve destanlara konu olmuştur. Türk
kültüründe ışık, ağaç ve kurttan
türemeye dair konular işlenmiştir. Türk
mitolojisini tüm yönleriyle inceleyebilmek zorlu bir çalışma gerektirir.
Bunun için taşlar, kayalar, bengü taşlar gibi yazılı kaynakların yanında halen
yaşamaya devam eden ve halkın hafızasında kayıtlı bulunan sözlü anlatımların da
bilimsel olarak derlenmesi gerekir.
Hoytu Tamir yazıtlarını ilk defa duydum.
YanıtlaSilHoytu Tamir bölgesinde bulunduğu için kendi bölgesinin adını almıştır. Diğer yazıtlardan farkı; taş üzerine kazınarak değil, kayalar üzerine boyanarak oluşturulmasıdır. 34 parçadan oluşur. Metinlerde, Köl İç Çor’un Türgişler’le savaşması anlatılır.
Sil