Kurban kelime
olarak Arapçadan gelmiştir. Arapçada udhiye kelimesiyle ifade edilmektedir.
Esas olarak kurban “yaklaşmak” anlamına da gelir. Alla hu Teâlâ’ya yaklaşmak
için belirli zamanlarda kesilen hayvandır. Kurban
için Kur’an-ı Kerim’de “rabbin için namaz kıl ve kurban kes” diye buyurulmuştur. Ayrıca peygamberimiz de (s.a)
kurban kesmişler ve kurban kesmeyi istemişler.
Kurban, Hz. İbrahim ve oğlu
İsmail ile başlamıştır. İbrahim (As.)’ın hanımı Hz. Hacer, oğlu İsmail’i
Mekke’ye yerleştirmiştir. Hz. İbrahim (a.s) evinde uyurken rüyasında oğlu
İsmail (a.s) kurban ederken görmüştür. H.z İbrahim bunun üzerine hemen Mekke’ye
giderek oğlunu yanına çağırır ve oğlum bir iple bıçak al ve gidip odun
toplayalım der. Baba ve oğul şi’p vadisine doğru yola çıkarlar, karşılarına
insan kılığına girmiş şeytan çıkar ve Hz. İbrahim’in önüne geçmeye çalışır.
Çünkü rüyasında allahın emrettiği görevi yerine getirmesini engellemek
istemektedir. Yani oğlunu allah için kurban
etmesini, dinlemez ve vadiye doğru ilerler. Vadide oğlu İsmail’e: oğlum ben
seni rüyamda boğazlıyorken gördüm der ve kendisine emredileni anlatır. Oğlu
İsmail (a.s) ise baba sana ne emredildiyse yap der. Baba! Kurban etmek istediğin zaman beni iple sıkı bir şekilde bağla ki
benden sana zarar gelmesin, beni, yere yüzükoyun yatır, alnım yere gelsin,
çünkü yüzümü görünce Allah’ın sana emrettiğini yerine getiremezsin ben ondan
korkarım der. Hz. İbrahim (a.s) oğlunu istediği gibi iple sıkı bir şekilde
bağladı ve bıçağı oğlu Hz. İsmail’in boğazına dayadı işte o anda bıçak sanki
körmüş gibi ve sanki bakır bir levhayı kesmeye çalışıyormuş gibi boğazını
kesmedi, Hz. İbrahim bu duruma şaşırıp bıçağı 2.3 kere bileyip tekrar denedi
fakat muvaffak olamadı. Tam o sırada yüce Allah tarafından “ey İbrahim! Rüyana
sadakat gösterdiğin için işte sana oğlun İsmail’in yerine keseceğin kurbanlık,
onu boğazla” buyurur.
Kurbanı kimler kesebilir?
Kurban kesmek, buluğa ermiş, Müslüman
olan, maddi durumu yerinde olan kimselere vaciptir. Yolcu olan kimselere kurban kesmek vacip değildir. Çünkü
yolcu olan kişiler etin değerlendirilmesinde bazı güçlükler yaşayabilirler.
Birkaç kişinin ortak olarak kestiği hayvanlarda kurban niyetiyle kesilmesi gerekir. Eğer ki içlerinden bir kişi
sadece et olsun diye keserse o kurban geçerli olmayabilir.
Kurban kesmenin zamanı
Kurban bayramın 1. 2. 3. Günleridir.
Fakat birinci günü kesilmesi efdaldir. Kurbanlık
hayvanlar, bayram namazı kılındıktan sonra kesilmeye başlarlar. Geceleri kurban kesimi mekruh olarak görülmüştür
çünkü geceleri hayvanları kesmek yani kesim işlemi zorlaşır.
Tags
haber
Bence pandemi zamanı kesilmese daha iyi . Hijyene çok dikkat edilse de riskli.
YanıtlaSilDerya hanım bu sene kesilmese olurdu size katılıyorum bu konuda özellikle büyükbaş hayvanda sıkıntı olacak en az 5-6 aile beraber kesim yapacak
YanıtlaSilAllahın emrini yerine getirmek en güzel huzur bizler için. Bu süreçte sosyal mesafesi koruyarak bu işlemleri yapmak gerekecek.
YanıtlaSilBen de sizlere katılıyorum. Kurban ibadeti aksatılmaması gereken ibadetlerdendir.
SilRahmetli babam biz çocukken mahallemizde evimizin önündeki alanda kendisi keserdi kurbanımızı..
YanıtlaSilBu sene pandemi de göz önüne alınarak hijyen kuralları eşliğinde dikkatli yapılmalı diye düşünüyorum ben de...
İki katlı bahçeli evimiz vardı arife günü kurbanlık gelir kınası yakılır namaz sonrası rahmetli babam kesim işine başlar bizde yardım ederdik. Ne güzel günlerdi o günler.
SilKurban ibadeti aksatılmaması gereken bir ibadettir. Yapılmaması gereken onca şey yapılırken kurbanı aksatmak doğru olmazdı. Gayet hijyen kurallarına uygun bi şekilde denetim altında bu ibadet icra edildi. Seneye guzel, sağlıklı bir şekilde tekrarı nasip olur inşaalah.
YanıtlaSil